Verbindende communicatie

Het menselijk contact gaat niet via woorden.

Gevoelens en behoeften

De naam Verbindende Communicatie roept misschien een beeld op dat zegt dat je je boosheid niet mag uiten. Het tegendeel is waar. In de Verbindende Communicatie zien we alle gevoelens - dus ook boosheid - als signalen van behoeften.

Onder boosheid kan bijvoorbeeld een behoefte aan veiligheid liggen, maar ook een behoefte aan erkenning of begrip of iets anders. Door de aandacht te leggen op de onvervulde behoefte in plaats van op wat iemand (of jezelf) fout gedaan heeft ontstaat er ruimte om elkaar te ontmoeten.

Al ons gedrag is een poging om onze behoeften te bevredigen.

Een verdere uitleg over de Verbindende communicatie vind je in:

Wat is communicatie

Trainingen

De basiscursus Verbindende Communicatie is gebaseerd op de Geweldloze Communicatie van Marshall Rosenberg.

Verbindende-Communicatie_Ubuntu_CursuscentrumdeSchans
Ubuntu, de heling van verbinding – de essentie van Verbindend Communiceren

Deze 4-daagse verdiepende training is open voor mensen die de introductie 3-daagse Verbindende Communicatie op De Schans hebben gevolgd.

We gaan in deze training dieper in op het model van Verbindende Communicatie. Verbindend communiceren kan enkel als we in ons eigen lijf zijn geankerd en contact kunnen maken met wat er hier-en-nu in ons leeft. We gaan oefenen met het loslaten van oordelen en het belichamen van onze gevoelens, verlangens en behoeftes.

Verbindende-Geweldloze-Communicatie_Verdieping_DomeinKasteeldeSchans